Käyttämällä evästeitä varmistamme sivujen turvallisen ja sujuvan käytön, analysoimme verkkosivuvierailuja sekä tarjoamme kohdennettua mainontaa. Evästeet auttavat meitä myös tarjoamaan sinulle hyödyllistä ja yksilöityä tietoa.
Kriisitilanteisiin varautuminen tarkoittaa ennakointia, suunnittelua ja toimintavalmiuden ylläpitämistä. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että yksilöt, perheet, organisaatiot ja yhteisöt miettivät etukäteen, mitä voisi tapahtua ja miten siihen reagoidaan. Tässä on yleisiä periaatteita:
1. Riskien arviointi
Tunnista mahdolliset kriisit: esimerkiksi sähkökatkot, tulipalot, myrskyt, tietoturvaloukkaukset, onnettomuudet tai jopa pandemiat.
Arvioi, kuinka todennäköisiä ne ovat ja mitä vaikutuksia niillä olisi.
2. Suunnittelu
Laadi toimintasuunnitelma eri tilanteisiin (esim. kotitaloudessa evakuointisuunnitelma, yrityksessä kriisiviestintäsuunnitelma).
Varmista, että kaikki osapuolet tietävät, mitä tehdä ja keneen olla yhteydessä.
3. Viestintä
Huolehdi, että hätätilanteessa on toimivat viestintäkeinot (esim. ladattu varavirtalähde, radion paristot, yhteystiedot paperilla).
Sovitaan perheessä tai organisaatiossa yhteydenpitokanavat ja vastuut.